Katonai alapismeretek (előszó))
Az 1990-es évek elején, Magyarországon az átalakuló biztonságpolitikai környezet, a visszanyert állami szuverenitás, az átfogó politikai, gazdasági és
társadalmi változások és a társadalom elvárásai új feladatokat fogalmaztak meg, egyszersmind új lehetőségeket teremtettek a Magyar Honvédség számára.
Az 1993-ban elfogadott biztonságpolitikai és honvédelmi alapelvek már tükrözik ezeket a változásokat, és kijelölik egy olyan, nemzeti alapokra épülő
haderő pilléreit, amelynek haderőszerkezete, vezetési rendszere és működése megfelel a modern hadviselés és a nemzetközi feladatok
követelményeinek. Az átalakítás eredményeként a Magyar Honvédség tömeghadseregből demokratikusan ellenőrzött, új feltételek között működő,
kisebb méretű, a NATO-val együttműködő, hiteles haderővé vált. Megújult a tiszti, a tiszthelyettesi állomány képzésének rendszere is.
A jelen oktatási anyagot MH Béri Balogh Ádám Honvéd Középiskola és Kollégium 2000 óta tankönyvként használja.
E tankönyv kiadásával segítséget kívánunk nyújtani azon iskoláknak, amelyek helyi tantervükbe fel kívánják venni a katonai alapismeretek tantárgy oktatását.
A katonai alapismeretek tantárgy tanításának célja, hogy az általános nevelési célokkal összhangban járuljon
hozzá a tanulók pályaválasztásának megalapozásához. A szervesen egymásra épülő témakörök segítsék elő a katonai pályával szemben támasztott elemi követelmények
elfogadását, és továbbfejlesztésük kialakítását.
A szükségszerűen szabályozott katonai életrend, valamint a hivatásos tiszti és tiszthelyettesi életpálya elemi követelményeinek megismerése és elfogadása
alapozza meg a katonai életpálya választásának esélyét. Hazánk honvédelmi koncepciójának, a Magyar Honvédség alapvető feladatainak, a fegyvernemek,
a szakcsapatok, a szolgálati ágak sajátosságainak megismerése járuljon hozzá a megalapozott szakválasztáshoz.
A tereptani ismeretek elsajátításával szerezzenek jártasságot a térképhasználat, a terepen való tájékozódás végrehajtásában.
A lövészeti ismeretek járuljanak hozzá a lőgyakorlatok eredményességéhez, javítsák a tanulók koncentráló és fegyelmezett feladat-végrehajtó képességét.
Az alaki rendgyakorlatok alapozzák meg a tanulók mozgáskultúráját, fegyelmezett viselkedését, magatartását. A megszerzett ismeretek járuljanak hozzá a katonai felsőoktatási, valamint a tiszthelyettesi szakiskolai életrendbe történő zökkenőmentes beilleszkedéséhez.
A munkavédelmi-biztonságtechnikai ismeretek keretében sajátítsák el a munka- és balesetvédelem, valamint a tűz- és a környezetvédelem irányelveit, illetve kötelességeiket e területen.
Az egészségügyi ismeretek keretében ismerjék meg tanulók az elsősegélynyújtás alapvető feladatait és gyakorolják be a teendőket.
A jogi ismeretek keretében törekedni kell a jogszabályok iránti érdeklődés felkeltésére, tájékoztatni kell a tanulókat a jogszabályok elérhetőségéről.
A katonai alapismeretek tantárgy témaköreit a tanulók érdeklődésének és életkori sajátosságainak megfelelő, élményt nyújtó elméleti és gyakorlati foglalkozásokon kell feldolgozni. Alapelv és követelmény, hogy a tantárgy a katonai életforma megismerését, a katonai tulajdonságok, szokások kialakítását, a hivatásszeretetre való nevelést szolgálja. Maximálisan alapozni kell a korosztály fogékonyságára, az érzelmi ráhatások dominanciájára.
E kéziratot 2005 júniusában zárták le a győri iskola és a Honvédelmi Minisztérium szakemberei.
A kiadó