Hadseregek, fegyvernemek története – könyvek

DÉVÉNYI : Forgószárnyalás = Rotary-wing flying (ajánló)

 

Az ember először hőlégballonnal emelkedett sikeresen a levegőbe, 1783-ban. A ballon-, majd a vitorlázórepülés időszaka után, 1903-tól számítjuk az ember géprepülésének korszakát. A helikopterek színre lépésével új lehetőségek nyíltak. A függőleges fel- és leszállás képességének köszönhetően a futár- és összekötő feladatokat, valamint a sebesültszállítást olyan helyeken is meg lehetett oldani, ahol nem volt kiépített repülőtér. Magyarországra először 1955-ben érkezett két Mi–4 típusú helikopter. A Mi–24 helikopterek 1985 áprilisától, míg a Mi–8 továbbfejlesztett változataként szereplő Mi–17 típus 1988 februárjától állt hadrendbe. A modern hadviselés nélkülözhetetlen elemeivé váltak a manőverezőképességet, az erők és eszközök deszantolását, valamint kiemelését is biztosító forgószárnyasok. Egy magyar fejlesztésű felderítőkonténer segítségével a Mi–24 képes pontszerű sugárforrás vagy sugárszennyezett terület felderítésére is. Katonai helikoptereink sok esetben az utolsó lehetőséget jelentik a katasztrófahelyzetek mentési munkálataiban, árvíznél, tűzoltásnál, ipari, közlekedési baleseteknél és természeti csapásoknál. Fő feladataik egyike a bajba jutott légi járművek felkutatása és a túlélők mentése. A nemzetközi békeműveletekben katonáink bizton számíthatnak forgószárnyasainkra, mint ahogy ez a Magyar Műszaki Kontingens híd-helyreállítási munkái során a boszniai IFOR/SFOR-műveletekben is történt. A NATO-vezetésű afganisztáni műveletekben, az ISAF-erők részeként helikoptereseink légi tanácsadó és légi kiképzés-támogató csoporttal is aktívan részt vesznek az afgán légierő képességei kialakításában.

Zrínyi Kiadó

 

In 1783, man successfully took to the air for the first time by hot-air-balloon. After the eras of ballooning and gliding, the age of powered flight started in 1903. The advent of helicopters opened up new vistas. Thanks to their vertical take-off and landing (VTOL) capability, they can fly liaison and casualty evacuation missions to sites where there are no aerodromes. The first two Mi–4 helicopters arrived in Hungary in 1955. The Mi–24 helicopters entered service with the armed forces in April 1985, and the Mi–17s – the upgraded version of the Mi–8s – in February 1988. The rotary-wing aircraft have become indispensable elements of modern warfare, as they have great maneuverability and can be used to insert and extract airborne/air assault forces and assets. With the help of a Hungarian-developed reconnaissance container, the Mi–24 is capable of detecting discrete radiation sources and reconnoitering contaminated areas. In many cases, our military helicopters are the last chance in rescue operations during disaster situations, floods, firefighting, industrial, traffic and natural disasters. One of their main tasks is to recover aircraft in distress and to rescue the survivors. Our troops on international peace support operations can also count on our rotary-wing aircraft, which supported the bridge reconstruction work of the Hungarian Engineer Contingent during the IFOR/SFOR operations in Bosnia-Herzegovina. Our rotary wing airmen – the members of the Air Mentor Team and the Air Advisory Team deployed with ISAF – are active participants in generating the capabilities of the Afghan Air Force during the NATO-led operations in Afghanistan.

Zrínyi Kiadó

 

Katalógus Dévényi Tartalom
KATALÓGUS TARTALOM

 


Vissza Hadtörténeti Gyűjtemény Vissza Könyvek Vissza Hadseregek, fegyvernemek