I. VILÁGHÁBORÚS KÖNYVEK

RÓBERT : Egyenlő jog a hősi halálra (bevezető)

2008-ban múlt 90 éve az I. világháború befejezésének, és 2014-ben lesz 100. évfordulója kitörésének. Eljött az ideje a higgadt, tudományos értékelésnek. Sokan leírták már, hogy ez a háború merőben más volt, mint a megelőző századok összecsapásai, különbözött ezektől a hadviselés módjában, de a szemben álló országok hadseregeinek összetételében is. Ezek között a különbségek között szerepelt az a nem jelentéktelen új vonás, hogy ez volt az első olyan háború, amelyben az egymással ellenséges államok szinte egész férfilakossága egyenruhát öltött. Ellentétben az előző korokkal, amikor a katonáskodás nagyrészt a nemesség kiváltsága volt, most a polgárság is megszerezte azt a jogot, hogy részt vegyen hazája védelmében. Felekezetre és társadalmi állásra tekintet nélkül érkeztek a behívók, és zsidó katonák tömegei jelentek meg a laktanyákban és a fronton.

Nézzünk néhány beszédes számadatot!

A központi hatalmak országaiból 455 000 zsidó vonult be, 54 000 közülük hősi halált halt. Ausztria – Magyarország 320 000 zsidó katonájából minden nyolcadik elesett, Németországban 100 000-ből 12 000 zsidó maradt a harctéren, neveiket alig 20 év múlva leszedték az emléktáblákról, mert a felírás: „Gefallen für das Vaterland” már nem járt nekik. Pedig 80%-uk a fronton szolgált, közülük 35 000 kapott kitüntetést, 1 500 első osztályú vaskeresztet. 125 zsidó repülő közül 28 esett el légi harcban. Az Oszmán birodalomban 18 000 zsidó öltött egyenruhát, közülük a frissen Palesztinába vándorolt Ben Gurion tiszt lett, ezren elestek. Bolgár zsidók 12 500 újoncából (a felekezet egynegyede!) is ezren áldozták életüket. Antant-hatalmak oldalán harcolt több mint egymillió zsidó, nyolcaduk elesett. Legtöbben az orosz hadseregbe vonultak be, 650 000-en, tisztek nem lehettek, és itt volt a legmagasabb az elesettek aránya: 100 000 ember. Ennek oka az a gyakorlat volt, hogy zsidó csak a legveszélyesebb helyen lehetett. Az USA negyedmillió zsidó katonájából viszont csak ezren estek el, míg Franciaországban 555 000-ből 10 000, Nagy-Britanniában pedig félszázezer zsidó katonából 8 500 áldozta életét.

Így volt ez az egész lángban álló Európában, de láthatjuk, hogy a török és amerikai hadseregben is sok zsidó katona szolgált.

Helyzetük, kötelességeik megegyeztek bajtársaikéval, de később mégis sok vita támadt háborús szereplésük kapcsán.

Magyarországon is így volt ez, és ennek a zsidó háborús részvételnek a történetét akarja jelen tanulmány vizsgálni.

Nem szabad elfelejteni, hogy Kelet-Európában majd' félévszázada megkezdődött a zsidó nemzeti ébredés. Reneszánszát élte a jiddis nyelv, – amely – az előző hosszú korszakkal ellentétben – szépirodalmi alkotások hosszú sorát eredményezte. Héber folyóiratok is indultak, sokan tanulták – immár nem vallási meggondolásból – az ősök nyelvét. Utóbbi jelenség bizonyos mértékben elérte Magyarországot, ám a jiddis nyelv már kiszorult a hazai irodalomból. Ugyanakkor jelentős tömegek anyanyelve maradt, főleg Magyarország északkeleti részén. Holder József, Ady barátjának tevékenysége – aki jiddisre fordította Az ember tragédiáját – kivételnek számított.

Mi volt a halachikus álláspont a háborúval kapcsolatban?

A judaizmus általában elítéli a háborút, már az általános zsidó köszöntés (shalom) is a békevágyat fejezi ki. Bibliai és főként prófétai szövegek szerint a béke állandó vágy és kívánság, ugyanakkor eszkatologikus ígéret és távlat, áldás és égi ajándék. Imádkoznak, hogy örökké uralkodjék a megbékélt népek között. Erkölcsi parancs és viselkedési szabály: „Legyetek Áron tanítványai, szeressétek és keressétek a békét, szeressétek a teremtményeket és vigyétek közelebb őket a Tórához”. Mivel „a világot az igazság és béke” tartja fenn, bizonyos esetekben az utóbbi megtartása miatt még az előbbi rovására is engedményeket lehet és kell tenni. Természetesen a zsidók egymás közti ügyeit békésen kell intézni, de erre kell törekedni az idegenekkel szemben is (mipné darké shalom).

Mindemellett a zsidó szellemiség tudomásul veszi a konfliktusok létezését, amelyeket bizonyos körülmények között csak erőszakkal lehet rendezni. Megkülönbözteti a háborúk fajtáit, elismerve az önvédelmi vagy a Törvény által előírt háború (milhemet micva) jogos voltát.

Az általunk tárgyalt korban a zsidó tényezők és testületek maximálisan követik ezt. Igyekeznek ezt a háborút ennek feltüntetni, noha a zsidók különböző államok hadseregeiben, tehát egymás ellen is harcolnak.

Meg kell említeni, hogy a modern korban először jelent meg önálló zsidó harcoló csapat a harctéren. Ugyanis 1915-ben létrehoztak egy Zion Mule Corps nevű öszvéres szállító alakulatot, amely a különösen véres gallipoli frontszakaszon tüntette ki magát. Belőlük lett az 1917-ben Palesztina törököktől való felszabadításában kitűnt Zsidó Légió. Egyébként az orosz hadseregben is szerveztek zsidó önkéntes zászlóaljat, de harctéri szerepléséről nem tudunk.

 

Katalógus Róbert Tartalom
KATALÓGUS TARTALOM

Vissza Hadtörténeti Gyűjtemény Vissza Első világháború Vissza Könyvek