FIAT C.R.42 Falco (I)
TECHNIKAI ADATOK
Legénység: 1 fő | Motor: 1 db 14 hengeres FIAT A.74 RC38 ; 840 LE | Sebesség: 430 km/h (5300 m-en) |
Fegyverzet: 2 db 12,7 mm-es Breda-SAFAT géppuska, 2 db 100 kg-os bomba | ||
Súly: 1720 kg (üresen); 2290 kg (harckészen) | Csúcsmagasság: 10.500 m | Hatótávolság: 775 km |
Fesztávolság: 9,69 m | Hossz: 8,28 m | Magasság: 3,58 m |
TÖRTÉNETE
A 30-as évek közepén készült el elődje, a FIAT C.R.41, melyből csak a prototípus épült meg. Az a modell tulajdonképpen az új, immár léghűtésű FIAT motorokkal való kísérletezést szolgálta, s jó „ugródeszkának” bizonyult az utód, a C.R.42-es felé. Az utolsó olasz építésű kétfedelű vadászgép kategóriájának egyik legkorszerűbb gépe volt, csakhogy a vezető repülőgépgyárak ekkor már felhagytak a merev futójú, nyitott pilótafülkés kétfedelű gépek gyártásával. Ezért szokás elavultnak nevezni az egyébként kiváló fordulékonyságú, jól vezethető gépet, nomeg az ellenfelekhez képest gyenge fegyverzete miatt is. Olaszországon kívül Svédország, Belgium, Finnország is rendszeresítette, valamint a magyar légierő, amely a keleti fronton vetette be, s a C.R.42-es a kezdeti időkben egyenrangú ellenfélként teljesített a szovjet gépekkel szemben. Az olaszok 1940 őszétől Belgiumban állomásoztatva Anglia elleni támadásokban használták, de a nagy veszteségek miatt csak 1941 januárjáig. A megmarad gépeket áttelepítették a Mediterráneumba, ahol vadász és csapásmérő szerepkörben is alkalmazták őket.
KÉPEK
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |