Do 17

DORNIER Do 17 / Do 215 (D)

 

TECHNIKAI ADATOK (Do 17Z-2)

Legénység: 4-5 fő Motor: 2 db BMW-Bramo 323P Fafnir, 1000 LE Sebesség: 410 km/h (4000 m-en)
Fegyverzet: 6 db 7,92 mm-es Rheinmetall MG 15 géppuska, max. 1000 kg bomba
Súly: 5210 kg (üresen); 8837 kg (max.) Csúcsmagasság: 8200 m Hatótávolság: 1500 km (póttankkal)
Fesztávolság: 18,02 m Hossz: 15,86 m Magasság: 4,72 m

TÖRTÉNETE

A karcsú, „repülő ceruza” néven is emlegetett gépet erdetileg a Lufthansa megrendelésére tervezték 1933-ban. A postai és utasszállító célokra szánt modellt visszaküldték a gyárnak, mondván, túl keskeny a törzse, így nem alkalmas utasszállításra. Rövidesen felmerült viszont a hadi célokra való átalakítás lehetősége. Főbb változtatásokként csökkentették a törzs hosszát és immár két vezérsíkos farokrészt alakítottak ki. A gyorsbombázó 1937-ben állt hadrendbe, a következő évben a spanyol polgárháborúban éles bevetéseket is teljesített. A második világháború kitörésekor már inkább a nehezebb bombateher szállításátra is alkalmas változatok, valamint a felderítő mutációk számítottak használhatónak, ám az angliai csata idejére a bombavetők már elavultnak voltak mondhatók. Ezt a tényt támasztja alá igen rossz veszteségi mutatójuk. 1940 végére a bombázókat kivonták a hadrendből, felderítő- és kiképzőgépként viszont még sokáig szolgáltak a Do 17-esek.
A típus exportváltozatát nagyobb teljesítményű (1075 LE) DB 601-es motorral szerelték. A Do 215 nevű modellt Svédországba és a Szovjetunióba szállították volna, ám csak az utóbbi ország kapott néhány példányt, a többit a Luftwaffe állította hadrendbe. Később a magyar légierő is kapott 10 használt gépet.

KÉPEK (Do 17)

Do 17
Do 17
Do 17
Do 17
Do 17
Do 17
Do 17
Do 17
Do 17
Do 17
Do 17
Do 17
Do 17
Do 17
Do 17

KÉPEK (Do 215)

Do 215
Do 215
Do 215
 
Do 215
 

 


Vissza Hadtörténeti Gyûjtemény Vissza Második világháború Vissza Haditechnika Vissza Repülõgépek