
ILJUSIN IL–2 STURMOVIK (SU)
TECHNIKAI ADATOK (IL–2m3)
| Legénység: 2 fő | Motor: 1 db 12 hengeres Mikulin AM-38F ; 1770 LE | Sebesség: 404 km/h (1500 m-en) |
| Fegyverzet: 2 db 20 mm-es gépágyú ; 2 db 7,62 mm-es géppuska ; 8 db 82 mm-es RS-82 rakéta vagy max. 400 kg bomba | ||
| Súly: 4525 kg (üresen); 6360 kg (max.) | Csúcsmagasság: 6000 m | Hatótávolság:800 km |
| Fesztávolság: 14,60 m | Hossz: 11,60 m | Magasság: 3,40 m |
TÖRTÉNETE
Első prototípusa 1939-ben készült el, ám annak motorja gyengének bizonyult. Az újabb változat röviddel a németek Szovjetunió elleni támadása előtt állt hadrendbe. A Sturmovik a világháború legnagyobb számban épített repülőgépe lett, 35 000-nél is több készült belőle. A gép egy páncélozott acélváz köré épült, ebben kapott helyet a pilótafülke és a motor. A páncélzatnak köszönhetően a légvédelem általábannem tudott sok kárt okozni benne, de a hátulról jövő támadásokkal szemben sokszor védtelennnek bizonyult. Ezt kiküszöbölendő az eredetileg együléses modellt kétüléses változatban kezdték gyártani, s ez a típus erősebb motort is kapott (IL–2m3). A szárnyakba épített gépágyúk a legtöbb német harckocsi páncélját átütötték, így főleg tankelhárítóként, de egyéb földi célok ellen is használták. 1945-ig gyártották, a háború után is hadrendben állt, többek között Magyarországon is.
KÉPEK