Ju 52

JUNKERS Ju 52 (D)

 

TECHNIKAI ADATOK (Ju 52/3mg 7e)

Legénység: 2 vagy 3 fő Motor: 3 db 9 hengeres BMW 132-T ; 730 LE Sebesség: 286 km/h (max.)
Fegyverzet: 1 db 13 mm-es MG131 géppuska; 2 db 7,9 mm-es MG15 géppuska
Kapacitás: 18 ejtőernyős vagy 12 hordágy vagy ennek megfelelő hasznos teher
Súly: 6500 kg (üresen); 11.030 kg (max.) Csúcsmagasság: 5900 m Hatótávolság: 1280 km
Fesztávolság: 29,25 m Hossz: 18,90 m Magasság: 4,51 m

TÖRTÉNETE

Eredetileg polgári célokra tervezték. Az 1930-ban elkészült egymotoros változat teljesítményét kívánták megnövelni, amikor próbálkozni kezdtek a hárommotoros megoldással. Ez annyira bevált, hogy az egymotoros Ju 52-es gyártását abbahagyták, és áttértek a Ju 52/3m jelű hárommotoros verzióra, mely a Lufthansa légitársaság egyik legfőbb típusa lett. A Luftwaffe mint bombázó repülőgépet kezdte el használni, a spanyol polgárháborúban be is vetették az 1500 kg bombával felfegyverzett típust. A jobb bombázók megjelenése után szállítógépként alkalmazták. Ejtőernyősöket, sebesülteket, felszerelést juttattak el segítségével a megfelelő helyre. Nagy előnye volt, hogy a futóművet könnyen lehetett akár sítalppal, akár úszótalpakkal felszerelni. Annak ellenére, hogy a háború végén már nem számított korszerűnek (lassúsága és gyenge védelme miatt könnyű prédája volt a vadászoknak), gyakorlatilag az utolsó napig szolgált, sőt, a licenszként gyártott spanyol példányok még a hetvenes évek közepéig használatban voltak. A magyar légierő is hadrendbe állította a „Tante Ju” néven is emlegetett modellt, melynek több példányát a pestszentlőrinci PIRT üzem szerelte össze.

KÉPEK

Ju 52
Ju 52
Ju 52
Ju 52
Ju 52
Ju 52
Ju 52
Ju 52
Ju 52
Ju 52
Ju 52
Ju 52
Ju 52
Ju 52
Ju 52

 


Vissza Hadtörténeti Gyûjtemény Vissza Második világháború Vissza Haditechnika Vissza Repülõgépek