
LAVOCSKIN La–5 & La–7 (SU)
TECHNIKAI ADATOK (La–5FN )
| Legénység: 1 fő | Motor: 1 db 14 hengeres Szvecov AS-82FN ; 1630 LE | Sebesség: 650 km/h (tengerszinten) |
| Fegyverzet: 2 db 20 mm-es ShVAK gépágyú ; max. 150 kg bomba | ||
| Súly: 2750 kg (üresen); 3360 kg (max.) | Csúcsmagasság: 11 000 m | Hatótávolság: 765 km |
| Fesztávolság: 9,79 m | Hossz: 8,51 m | Magasság: 2,81 m |
TÖRTÉNETE
Az elégtelen teljesítményű LaGG–3 erősebb motorral szerelt változata, a LaGG–5 már igen jól szerepelt, ezért 1942 májusában átálltak ezen típus gyártására. Néhány héttel később viszont már változtattak is a törzsön (ettől jobb lett a kilátás), és beszereltek egy újabb 20 mm-es gépágyút. Ez a modell a La–5 jelet kapta. 1942 őszén már át is esett a tűzkeresztségen, s bebizonyította a konstrukció kiválóságát. 1943-tól a teljesen fémszárnyú La–5FN változatra tértek át, ezt igen nagy számban gyártották, ez a típus a kurszki csata során fontos szerepet játszott a szovjet légierőben. 1943 novemberében újabb variáns, a La–5AV, későbbi nevén a La–7 szállt fel, mely 1944 májusában állt csapatszolgálatba. A La–7 nem a La–5 felváltására, hanem annak kiegészítésére készült. Erősebb motorral gyártották, és kedvezőbbek voltak aerodinamikai tulajdonságai is, így elfogó vadászként és nagy magasságú gyakorlógépként (kétüléses változatban La–7UTI néven) használták. A típuscsaládot még a második világháború után is továbbfejlesztették.
KÉPEK
La–5
La–7