La-5

LAVOCSKIN La-5 & La-7 (SU)

 

TECHNIKAI ADATOK (La-5FN )

Legénység: 1fő Motor: 1 db 14 hengeres Szvecov AS-82FN ; 1630 LE Sebesség: 650 km/h (tengerszinten)
Fegyverzet: 2 db 20 mm-es SVAK gépágyú ; max. 150 kg bomba
Súly: 2750 kg (üresen); 3360 kg (max.) Csúcsmagasság: 11.000 m Hatótávolság: 765 km
Fesztávolság: 9,79 m Hossz: 8,51 m Magasság: 2,81 m

TÖRTÉNETE

Az elégtelen teljesítményű LaGG-3 erősebb motorral szerelt változata, a LaGG-5 már igen jól szerepelt, ezért 1942 májusában átálltak ezen típus gyártására. Néhány héttel később viszont már változtattak is a törzsön (ettől jobb lett a kilátás), és beszereltek egy újabb 20 mm-es gépágyút. Ez a modell a La-5 jelet kapta. 1942 őszén már át is esett a tűzkeresztségen, s bebizonyította a konstrukció kiválóságát. 1943-tól a teljesen fémszárnyú La-5FN változatra tértek át, ezt igen nagy számban gyártották, ez a típus a kurszki csata során fontos szerepet játszott a szovjet légierőben. 1943 novemberében újabb variáns, a La-5AV, későbbi nevén a La-7 szállt fel, mely 1944 májusában állt csapatszolgálatba. A La-7 nem a La-5 felváltására, hanem annak kiegészítésére készült. Erősebb motorral gyártották, és kedvezőbbek voltak aerodinamikai tulajdonságai is, így elfogó vadászként és nagy magasságú gyakorlógépként (kétüléses változatban La-7UTI néven) használták. A típuscsaládot még a második világháború után is továbbfejlesztették.

KÉPEK

La-5

La-5
La-5
La-5
La-5
La-5
La-5
 
La-5
 

La-7

La-7
La-7
La-7
 
La-7
 

 


Vissza Hadtörténeti Gyûjtemény Vissza Második világháború Vissza Haditechnika Vissza Repülõgépek