A Szegedi Szabadtéri Játékok története 1930 és 1939 között
A kezdetek
Az 1930-as években Európában már nagyon elterjedtek voltak a szabadtéri
tömegrendezvények. Egy fiatal, világot látott színházi szakember, Hont
Ferenc és a helyi városvezetők elképzelése egybeesett a hivatalos
politikával: Trianon után, az elszigeteltség oldására a kultúra hatékony
eszköznek bizonyulhat. Megszületett tehát a Szegedi Szabadtéri Játékok.
Helyszínül a Dóm teret választották, bár eleinte kétséges volt, vajon
alkalmas-e ilyen feladatok ellátására: létrejöhet-e igazi kontaktus
színész és néző között ekkora színpadon. A vitát Németh Antal zárta le, aki
a koncentrált megvilágítást és tömeghatást hozta fel érvül. Így nemcsak
egy új színház, de egy új műfaj is meghonosodott, ami tulajdonkeppen nem
más, mint egy látványszínház, ahol a szöveg, a zenei effektusok és a
díszlet együttesen hatnak. A nézőtéren egy folyamatosan nagyobbodó, végül
7000 férőhelyesre bővült fatribünt terveztek, melyet minden évben egy-két
hét alatt szereltek, bontottak. Mindezzel együtt a tér megőrizte eredeti
arculatát, funkcióját: az egyház és a tudomány igényeit szolgáló püspöki
hivatal, az egyetemi intézetek árkádsorai alatt kapott helyet a Nemzeti
Emlékcsarnok is.
A szabadtéri játékok kezdetben nem sok hasznot hozott a városnak, így az
első években magánkézben volt a helyi sajtónál. A szervezést csak 1936-tól
vette át a város.
Ezzel Szeged egycsapásra közelebb került Európához: vezényelt itt
Mascagni, énekelt Gina Cigna, egy-egy szezonban
40-50 külföldi lap
emlékezett meg a rendezvényről. S egyúttal az ország szellemi életéhez
is olyan rendezők révén, mint Hevesi Sándor,
Bánffy Miklós, Janovics
Jenő, Nádasdy Kálmán, Hont
Ferenc. Fellépett itt Tőkés Anna, Lehotay
Árpád, Csortos Gyula, Palló Imre, Orosz Júlia,
vezényelt Kodály Zoltán, Ferencsik János, Millos Aurél koreografált.
Egyben mozgósította a színház nagyjait, legfőképpen Hont
Ferencet, aki a
Színház című lap beindításával elméletben is sokat tett a Játékok ügyében.
1931
Május 4-én Szegeden miniszteriális bizottság eldöntötte, hogy a Magyar
passió című darab kerül bemutatásra a Nemzeti Színház előadásában. Az
előadásokat június 13-án estére és 14-én délutánra tervezték. A 100 fős
csapatot, amely 12-re érkezett meg, a főpróbára, eső és tomboló vihar
fogadta. Másnap 8 órakor azonban, ragyogó napsütésben, harangzúgás
közepette, zsúfolt nézőtér előtt vette kezdetét a szegedi szabadtéri
játékok első, hagyományt teremtő előadása. A darabot Hevesi Sándor
rendezte, a színpadon és a nézőtéren a vörös és zöld színek domináltak,
az énekkart az egyetemi épületek tetején helyezték el.
Az elődást azonban a nagyszerű színészek varázsolták életszerűvé: Lehotay
Árpád (Jézus), Cs. Aczél Ilona (Mária), Palágyi
Lajos (Pilátus).
Gróf Klebelsberg Kunó így ír a Pesti
Naplóban:
"Voinovich Géza Magyar Passiója a szegedi Dóm téren még jobban
érvényesült, mint a Nemzeti Színházban. Nemcsak azért, mert a szabadtéri
színpad háromszor akkora, mint a Nemzeti Színházé; hanem azért is, mert a
darab egész elgondolása, a kerete, amibe foglalva van, az, hogy a passiót
a kassai dóm előtt játsszák s így annak egy valódi dóm homlokzata előtti
előadása csakugyan a végletekig fokozza az illúziót. ...
A
szegedi ünnepi játékoknak az volt a nagy jelentősége, hogy
megmutatták, hogy Magyarországon ilyen dolognak megvannak az
előfeltételei. Egy balsiker csírájaban megölte volna a gondolatot. A
siker ellenben arra sarkal, hogy a jövőt tervszerűen előkészítsük."
További cikkek a Pesti
Naplóban
és a Délmagyarországban
1932
Ez évben arról folyt a vita, hogy Az ember tragédiája vagy a Jedermann
kerüljön színre, de a katonaság eldöntötte: Gömbös Gyula honvédelmi
miniszter ui. megvonta a támogatást a tribün felépítéséhez. Így Hont
Ferenc a Szép Heléna c. darabot mutatta be a tisza-parti Stefánia
sétányon. A Tragédia bemutatására sajnos ebben az esztendőben nem
kerülhetett sor, helyette szeptember 4-én Magyar szentek címmel rendezett
élőkép sorozatot, és a tapasztalatait a későbbi Tragédia előadásán
kamatoztatta.
1933
Idén végre műsorra került Az ember
tragédiája. A darab rendezését
Hont Ferenc kapta. 1933. március 18-án a Városi Színházban előbemutatót
tartottak, melyben Kiss Ferenc (Ádám), Táray
Ferenc (Lucifer) és Könyves Tóth Erzsi (Éva)
játszották a főszerepeket.
Most valóban összefogott a város, a sajtó lokálpatrióta módon kérte
Szeged támogatását: Shvoy Kálmán altábornagy vezetésével a katonaság
július végére elkészült a 2500 ülő és 2000 álló helyet magába foglaló
nézőtér felállításával.
1933. augusztus 26.: Az ember tragédiája
első szabadtéri bemutatója,
tulajdonképpen a Szegedi Szabadtéri Játékok igazi születésnapja. Lehotay
Árpád, Tőkés Anna, Táray Ferenc alakítása, a 300
fős statisztéria, a
tánckar, a honvédzenekar és a hatalmas kórus, a templomból kiszűrődő
orgonaszó valamint Buday György vetített
színpadképei mind-mind hozzájárultak a Madách-mű szegedi sikeréhez.
1934
Töretlen siker.8 előadás a Tragédiából.
Rendező Bánffy Miklós.
Ezúttal Ádám szerepében Táray lépett fel, Éva maradt
Tőkés Anna, és
Lucifer újszerű, csúfondáros megformálása Csortos Gyula
nevét öregbíti.
Jó sajtókapcsolatok révén külföldön is felfigyeltek a szegedi sikerre:
cikkezett az Ünnepi Játékokról a The Times és a New York Herald Tribune.
1935
Úgy tűnt, hogy a szabadtéri lassan már nem működhet tovább
magánvállalkozásban, bár valamennyi pénzösszeggel a város is támogatta.
Pálfy József polgármester vezetésével
újjászervezték a játékokat felügyelő bizottságot.
A bimbózó magyar-olasz kapcsolatok miatt a
Parasztbecsület bemutatását tervezték. Vezényelni
Mascagnit, a főbb
szerepekre pedig a Milánói Scala tagjait kérték fel. Műsorra tűzték még
Hubay Jenő Cremonai hegedűs című egyfelvonásosát, a felújított
Tragédiát
új helyszínen, az újszegedi uszodában és Morselli Glaucos című olasz
mesejátékát, melynek rendezését Hegedűs Tibor
vállalta.
Bár a Tragédia és a Budapesti Hangverseny Zenekar koncertje nagyon
sikeresnek bizonyult, sajnos a bevételek idén először nem tudták fedezni
a kiadásokat. A Játékok veszteséges volt, így elhatározták, hogy a
továbbiakban a rendezés feladatát Szeged város veszi át.
1936
Ez évben Janovics Jenőt kerték fel a művészeti
program kialakításával,
aki lerakta annak a többműfajú, tömegvonzó népszínháznak az alapjait,
amely máig is működőképes. Műsorra tűzték márcsak hagyományból is a
Tragédiát, valamint a kortárs irodalomból Herczeg Ferenc Bizánc
című darabját és a János vitézt, ezzel a daljáték is bekerült a
szabadtéri repertoárjába. A szezont a Tragédia nyitotta augusztus 1-jén,
Éva szerepében új színésznő, Lánczy Margit mutatkozott be.
A Bizánc 3 előadása megmutatta, hogy a kortárs történelnmi dráma
ugyanúgy illik szabadtéri színpadra, mint a Tragédia. A főbb szerepekben
a megszokott hármast láthatta a közönség: Tárayt,
Tőkés Annát és Kiss Ferencet.
A János vitéz szintén újdonság volt, de a főszereplők játéka és a csak
szegediekből álló zenekar teljesítménye elegendő indok volt a daljáték,
mint új műfaj meghonosodásának a szabadtérin.
Pálfy József rádiónyilatkozatában 160 ezer
nézőről számolt be.
Janovics Jenő mellett Sziklai
Jenőt, a színház igazgatóját is bevonták az
előkészületekbe. A Hunyadi László bemutatását tervezték, de a nagy
költségek miatt inkább a szegedi író, Berczeli A.
Károly Fekete
Mária című játékát választották. A Tragédia
rendezésével
újra Hont Ferencet bízták meg. A szereposztás a
szokásos, csak Lucifert alakította új színész: Törzs
Jenő.
A János vitéz idén újra nagy siker volt, a jegyek
már elővételben
elkeltek. A zenekart Fricsay vezényelte, szintén nagy sikerrel.
Új darabként debütált a Fekete Mária augusztus 4-én, Táray
Ferenc rendezése, Antos Kálmán egyházi és népzenei elemeket ötvöző
kísérőzenéje, Millos Aurél koreográfiája önálló életet élt, de a darab
valahogy nem állt össze egésszé.
A Bizánc változatlan szereposztásban
most is sikert
aratott.
Az első élő rádióközvetítésben így fogalmazott Janovics:
"Szeged nem a magyar Salzburg, ne is törekedjék az lenni. Szegednek
egészen más a hivatása. Testesítse meg a magyar gondolatot, legyen
tolmácsa a magyar szelelmi életnek, tolmácsolói pedig a magyar rendezők,
magyar művészek legyenek."
1938
A játékok korszakának első csúcspontja. Teljes műfaji skála megszólalt
július 13. és augusztus 15. között: opera, próza, hangverseny, daljáték.
Az ember tragédiája és a Háry János egyaránt siker volt,
bár ez utóbbi műsorra tűzését vegyes érzelmekkel fogadták. De az
állandóan szkeptikus Tóth Aladár is elismerte a dóm téri sikert: "végre
megtört az Ünnepi Játékok mesterkéltségének,
erőltetettségének gonosz
varázsa. A magyar géniusz végre utat talált a szabad levegőre, az élet
szabad terére."
AKodály hangversenyen felcsendült Psalmus, Jézus és kufárok
valamint a Te Deum kis közöség előtt ugyan, de nagy sikert aratott Gina
Cigna, Székely Mihály, Budánovits Mária és Laurisin Lajos szólójával.
Augusztus 10.: Verdi Requiemjének a bemutatója szintén olasz
vendéggel
Ettől a szezontól rendszeressé váltak az orgonahangversenyek.
A Turandot előadásait minden eddiginél nagyobb szabású
előkészület és világhírű előadók neve fémjelezte: Giuseppe Brevario, Dora
Doria, Gina Cigna. A budapesti filharmonikusokat Fleischer Antal
vezényelte.
Szent István halálának 1000. évfordulóján mutatták be Újházi György
történelmi tragédiáját, az István király népét, ami inkább alkalmi
bemutató lett, nem maradt a repertoárban.
1939
A tavalyi év nagyon nagy deficittel zárult, nem csoda, ha a számvevőszék
nem szívesen engedte a Játékok megrendezését. Végül mégis megnyitották a
szabadtérit: stílszerűen a játékok történetét nyitó darabbal
kezdtek, a Magyar passióval, bár nem tudhatták, hogy utoljára...
Műsorra került még a Bizánc, az elmaradhatatlan Tragédia,
a Turandot, ekkor már magyar színészekkel: Németh
Mária, Halmos János, Orosz
Júlia.
Nagy esemény az Aida bemutatása, amely ha lehet még pazarabbra
sikerült, mint a Turandoté. Rendező Nádasdy Kálmán,
címszerepben Németh
Mária, Halmos János (Radames), a hazai és külföldi sajtó szerint egyaránt
kivételesen jó. Verdi remekművét Ferencsik János vezényelte 7-8 ezer nézó
előtt két estén át.
A szabadtéri hangversenyek sorát egyedülálló bemutató zárta: a
250 tagú budapesti és szegedi filharmonikusokból, valamint a Honvéd
zenekarból álló együttest Fricsay Ferenc vezényelte: Bizet, Erkel,
Kecsoh, Liszt, Kodály és Csajkovszkij művek hangzottak fel.
Végül...
Csajkovszkij: 1812 nyitánya már a háború előszelét hozta.
Miután elhalkultak az utolsó szólamok is, csend telepedett a nézőtérre, a
színpadra, a Dóm térre, amely az egész országban egyedülálló eseménynek
volt reprezentatív helyszíne hosszú éveken át.
A Szegedi Ünnepi Játékok életében most 20 évig tartó mély álom kezdődött,
melyből a Hunyadi László bemutatója rázta fel 1959-ben.
Irodalom: A Szegedi Szabadtéri Játékok kézikönyve : 1931-1991
Szeged, 1991