Technika/Tudomány
Az építés csodái
Címlap

FELHŐKARCOLÓK

"A legtöbb amerikai büszke a felhőkarcolókra és névszerint ismeri a híres tornyházakat. De kevesen ismerik a pénzügyi és műszaki nehézségeket, melyeket le kell győni, míg egy felhőkarcoló megszületik" írja a Fortune folyóirat, a felhőkarcolóknak szentelt külön számában.

Abban a szerencsés helyzetben voltam, hogy a helyszínén tanulmányozhattam a new-yorkí Rockefeller Center építését a kezdettől a befejezésig néhány nap alatt. Ugyanis az egy csoportba tartozó felhőkarcolók közül az egyiknél az alapokat vésték a sziklába és betonozták, a másiknál a vasvázat állították, a harmadikon szerelők dolgoztak, mikor a negyediken már befejező munkálatok folytak. Ezzel a célszerű munkabeosztással a szállítási nehézségeket, torlódásokat kiküszöbölték és lehetővé tették a válogatott munkásgárda hosszabb időn át való egyenletes foglalkoztatását.

Nem volt könnyű az épülő felhőkarcolókra bejutni. Ajánlólevelem hatására a tervező építészek igen szívesen fogadtak pompás irodájukban, mely maga is az amerikai szervezőképesség mintaképe volt. A főnökök egymásközt szigorúan elhatárolták munkakörüket. Egyik társadalmi összeköttetései révén a munkát megszerzi, másik a művészi tervezést végzi, a harmadik a műszaki irodát vezeti, negyedik a megvalósítást ellenőrzi. Az egy-egy épületen dolgozó rajzolók külön csoportot képeznek a "csoportkapitány" vezetésével, aki mindenkinek kiadja részletmunkáját és felelős csoportjáért. A fontos kérdéseket a főnökök a beosztott rajzolókkal együtt megtanácskozzák és a legfiatalabbat is meghallgatják, sőt dicséretet kap, ha jó ötlettel járul hozzá a munka sikeréhez. Az iroda minden tagját bajtársi érzés kapcsolja össze és büszkék munkájukra.

A szerkezeti terveket specialisták készítik és behozzák az irodába egyeztetni. Ilyenkor nagy asztal körül összegyűlnek a tervezők, a csoportvezető, a vasszerkesztő, vízvezetéki, központi fűtési-, hő- és hangszigetelő és felvonó szakértő és mindegyik hozzászól a maga szempontjából. A legkisebb részletkérdést előre tisztázni kell, nem úgy mint nálunk, ahol ha készül is hozzávetőleges szerelési terv, rendesen az épületen derül ki, hogy az nem tartható be, mert a csöveknek hol vasbetongerenda, hol villamos vezeték van útjában.

A nálunk szokásos méretes költségvetést igen részletes műleírás és pontos munkarajzok helyettesítik. Ezek alapján a vállalkozók átalány összeget ajánlanak, melyért az épületet teljesen készen átadják és nem ritka az olyan megállapodás, mely szerint a határidő előtt elkészített épületért külön jutalom jár. Az előkészítés, beleértve a pénzügyi tervezetet, 1-2 évig tart. Maga a munka annál gyorsabban bonyolódik le, hogy a befektetett tőke mielőbb kamatot hozhasson. A felhőkarcoló pincéje néha 4-5 emelet mélyen megy a földbe, mert raktárakon kívül rengeteg gépet, fűtő- és szellőzőberendezést kell elhelyezni; a nagyobb felhő karcolóknak saját villamostelepük van. New-York középrészén az altalaj tömör gránit szikla, mely a legnagyobb felhőkarcolókat is kibírja. Nem ily szerencsés a newyorki banknegyed, melyben a gránit az utcaszínvonal alatt 50-6o méterre van úgy, hogy a felhőkarcolókat hatalmas vasbeton cölöpökre kell állítani. Még rosszabb Chicago iszapos talaja, ahol vasbetonlemezre alapozott felhőkarcolók csakhamar 10-15 cm-t süllyedtek, de a mérnöki tudomány ezeket a nehézségeket is legyőzte.

Az alapozás, a pincefalak megépítése és víz ellen való szigetelése után elkezdik a vasváz felállítását. A gyárban készen leszabott, a szükséges illesztéseknél pontosan kilyukasztott vasoszlopokat és vasgerendákat hatalmas daruk emelik le a teherautókról és rögtön helyükre viszik. A vasgerenda végén akrobata ügyességű szerelő ül, lassan ingatja a gerendát, valósággal hintázik vele és mikor elérte az oszlopot, melyhez a gerendát hozzá kell erősítenie, pillanat alatt összekapcsolja, mint a vasutas a mozgó vagonokat. Majd a szédítő magasságban végig sétál a gerendán és annak másik végén megismétli ezt a mutatványt. Órák hosszat néztem a vasszerelők és szögecselők lég tornászokat megszégyenítő munkáját. A szögecselés a legnagyobb zaj New-Yorkban; ezért igyekeznek újabban hegesz téssel pótolni. Mikor én 1932-ben kint jártam, felhőkarcolókat még nem hegesztettek. Reggel nyolckor elkezdték a légnyomásos szögecselő kalapácsok fülsiketítő munkájukat, melyek harctéri emlékeket ébresztettek a hallgatókban és este hatig nem hagyták abba. Az egyik épületen óriási tábla volt: "Bocsánatot kérünk a zajért, nekünk a legkellemetlenebb". A közönség mosolyog és nem haragszik, szívesen el tűri a kalapálást, mert büszke arra, hogy New-York egy újabb felhőkarcolóval gazdagodik. Amint felépül a vasváz, rnár megindul a víz-, fűtési és villamos szerelők munkája és ideiglenes kabinokkal azonnal felállítják a személyfelvonókat is, mert nagyon drága volna, ha a munkások a munkaidő jórészét lépcsőn és létrákon való mászkálással töltenék. A szerelők után jönnek a kőművesek, tehát nem a falat vésik ki a csöveknek, mint nálunk, hanem az előre pontosan elhelyezett csöveket befalazzák. A munka hihetetlen gyorsan halad, mert nagyobbrészt kész elemek elhelyezéséből áll és mert minden mozzanatát előre elgondolták.

A Manhattan Co. 283 m magas felhőkarcolójának vasszerkezetét 75 munkanap alatt állították fel, átlag 6 nap alatt 7 emeletet! Két héttel a vasszerkezet befejezése után a külső falak is készen voltak és egy hónap mulva a homlokzat már faragott kővel volt burkolva. A szokatlanul nehéz alapozási munka dacára az épület a régi házak lebontása után 11 hónappal készen állott. Hogy mennyi a szerelőmunka egy felhőkarcolón, azt csak a félig kész épületen látni. Az amerikai ilyen szempontból igényes: a lakásban és irodákban központi fűtés; szűréssel és mosással megtisztított, kellő hőmérsékletű levegővel működő szellőzés; meleg-, hideg- és jégbehűtött víz; villamos világítás; házi es városi telefon; gáz, esetleg porszívóvezeték; önműködő tűzoltóberendezés; csőposta, levélbedobó csatorna, szemétgyűjtő akna, felvonók, hűtőszekrények vannak, melyek olyan csőtömeget igényelnek, hogy felfelé vaslétrákkal megközelíthető külön csőaknák, a vízszintes elosztásra pedig csőfolyosók, sőt nagyobb felhőkarcolóknál 10 emeletenként beiktatott alacsony csőemeletek szükségesek. Különben is a vízvezetéket és melegvíz fűtést 10 emeletenként meg kell szakítani, különben olyan víznyomások lépnének fel, melyeket közönséges szerelvények nem bírnak ki, s melyek csőtörés esetén életveszélyt jelentenének az épületben tartozkodókra.

Möller Károly: A mai tecnika Bp., [é.n.] 61-63. pp

 


(c) JATE Egyetemi Könyvtár, Szeged, 1998-1999.