
Nimród páncélvadász és légvédelmi gépágyú (H)
TECHNIKAI ADATOK
| Hosszúság: 5,32 m | Szélesség: 2,30 m | Magasság: 2,80 m | Súly: 10,5 t | Legénység: 6 fő |
| Fegyverzet: 1 db 40 mm-es 36M Bofors légvédelmi gépágyú | ||||
| Motor: 8 hengeres Büssing vagy GANZ VIII. VGT 107; 155 LE | Sebesség: 50 km/h (úton) | Hatótávolság: 225 km | Páncélzat: 6–13 mm | |
TÖRTÉNETE
A Magyar Honvédség által 1940-ben rendszeresített Nimród alapját a Toldi harckocsihoz hasonlóan egy svéd tervezésű jármű, az L–62-es képezte. Ennek alváza hosszabb volt, mivel négy helyett 5 pár (bár kisebb) futógörgővel szerelték. A magyar mérnökök áttervezték a tornyot, de a fegyverzetet megtartották, mert a Bofors gépágyút Magyarországon is gyártották. A második sorozatban a motoron változtattak: a német Büssing helyett annak GANZ licenszét szerelték be. A Nimródot eredetileg kettős célra szánták, páncélvadászként és légvédelmi gépágyúként is számításba vették. A Szovjetunióban vívott harcok során kiderült, hogy előbbi szerepkörében a gyengén védett célokat leküzdi, de hatástalan a T–34-esekkel és a KV–1-esekkel szemben. Annál inkább bevált, mint a páncélos csapatokat és a gyalogságot támogató önjáró légvédelmi löveg. Éppen ezért a kezdetben a páncélosegységekhez rendelt Nimródokat 1943–44 fordulóján fokozatosan a légvédelmi tüzérséghez osztották be.
KÉPEK
=>
Bonhardt : 40 M. Nimród páncélvadász és páncélozott légvédelmi gépágyú