Az 1915-ös év nem hozott nagy változásokat a korábban kialakult erőviszonyokban. Olaszország hadba lépése, a Balkán majdnem teljes meghódítása mellékhadszíntéri események voltak. A központi hatalmaknak az orosz fronton nem sikerült döntő győzelmet elérniük, a legkilátástalanabb patthelyzet pedig éppen a legfőbb arcvonalon, nyugaton alakult ki.
Az állásháború sajátossága volt, hogy hosszas tüzérségi előkészítésekkel sem lehetett megingatni a lövészárok-rendszerekre épülő védelmet. A felszaggatott terepen nehezen előretörő gyalogságot akkor is feltartották a gépfegyverek, ha csak néhányuk vészelte át a gránátesőt. Ha egy-két védővonalat sikerült is áttörni, mindig akadt egy újabb, amelyikbe visszavonulva a védők megállították a támadókat. Amennyiben a rohamozók nyertek is egy kevés teret, azt csak hallatlan véráldozatok árán tudták megtenni.
Gázgránátokat már a XIX. század végén használtak, ám később a harci gázok alkalmazását nemzetközi egyezményekben megtiltották. Ennek ellenére mindkét fél tanulmányozni kezdte ezt a fegyvert, és mérlegelte bevetésének lehetőségeit. Először a németek cselekedtek. Nem gránátokat használtak, hanem tartályokba gyűjtötték a klórgázt. Ypres környékén egy kb. 6 km-es szakaszon készítették elő a támadást, majd ezt követően hosszasan várták a kedvező alkalmat. A gáz bevetésére 1915. április 22-én került sor. Az esetről az egyik beszámolót Conan Doyle, Sherlock Holmes figurájának megteremtője jegyzi. Munkájából így idéz Olaf Groehler:
„A francia csapatok védőárkaik mellvédje felett kísérték figyelemmel ezeket az érdekes felhőket, amelyek egy rövid ideig eltakarták és védték őket az ellenséges tűzzel szemben; azután hirtelen azt lehetett látni, hogyan csapódnak fel a karok a magasba, szorulnak a kezek görcsösen a torkokra, hogy rángatóznak az emberek elszürkült arccal a földön. Sokan többé már fel sem keltek, míg bajtársaik megszállottként, fejvesztetten menekültek visszafelé, attól a gondolattól hajtva, hogy hátha sikerül kikerülniük e szörnyű mérgező ködből, és majd hátrábbról továbbszállítják őket a távolabbi védőárkokba.”
Groehler : A néma halál, p. 34.
Az Ypresnél bevetett gáz pusztító hatást gyakorolt, de csak kis frontszakaszon. Ott ugyan a németek négy kilométert tudtak előretörni, de a mindent eldöntő siker elmaradt. A későbbiekben az is világossá vált, hogy a hosszas előkészítést igénylő klórgázfúvás nem marad titokban az ellenség előtt, így az fel tud készülni a védekezésre. A hirtelen megváltozó szél ráadásul a saját csapatokat is veszélybe sodorhatja. Ezért a katonák és a vegyészek (nemcsak a németek) elkezdtek más harceljárásokat, egyben újabb, pusztítóbb vegyi anyagokat keresni.
A repülőgépeket a háború kezdetén jobbára csak felderítésre, futárszolgálat ellátására használták. A későbbiekben már bombázták is az ellenséges állásokat. Ilyen küldetések teljesítésére a lomhább mozgású léghajók is megfeleltek, a németek több város ellen intéztek bombatámadást Zeppelin léghajóikkal.
„Január 19-ikéről 20-ikára virradó éjjel repültek első ízben német léghajók angol föld felett. Három hatalmas Zeppelin volt, Yarmouthnál vették őket észre, ahol a csendes éjszakában lehallatszott valamelyik mótor zakatolása és a csavar búgása. Yarmouth Anglia legkeletibb pontján fekszik, az Északi-tenger partján, Londontól északkeletre mintegy 150 kilométernyi távolságban. A csinos városka lakosai, nem törődve a hatóságok előzetes figyelmeztetésével, elözönlötték az utcákat és kíváncsian lesték, mit csinálnak a magasban a furcsa jövevények . . . Csakhamar megkezdődött a bombázás. Rövid időközökben öt-hat heves robbanás hallatszott a város különböző részei felől.”
A Zeppelinek támadása. In A világháború képes krónikája, 49. füz. (1915. szeptember 12.), p. 305.
Az első (és később minden nagyobb) ilyen akcióról a sajtó is beszámolt:
„Amsterdamból jelentik a Vossische Zeitung-nak: Az angol lapok lassankint kénytelenek beismerni, hogy a Zeppelinek támadásai rémséges ijedelmet keltettek Angliában. Számosan idegsokkot kaptak és csak orvosok tudták őket magukhoz téríteni.”
Délmagyarország, 1915. január 23., p. 2.
A támadások ellen a légvédelem fejlesztésével kezdtek el védekezni, ám a bombázónak hamarosan új ellenfele támadt: a vadászrepülőgép. Utóbbiak egymás ellen is harcoltak; egyre újabb modellek, egyre korszerűbb technikai megoldások alkalmazása terjedt el. (A témáról részletesebb olvasmány található I. világháborús oldalunk külön fejezetében.)
Mindkét hadviselő fél a nyugati frontot tekintette a legfontosabbnak. Ennek nemcsak katonai, hanem politikai okai is voltak. Éppen ezért 1915-ben is ide koncentrálták haderejük nagyobb részét. Így volt ez akkor is, amikor más hadszínterekre helyeztek át alakulatokat. A szembenállók tudták azt is, hogy döntésre várhatóan nem kerülhet sor ebben az esztendőben, ám ez nem jelentette azt, hogy a harctevékenységük időnkénti „puffogtatásokra” korlátozódott volna. Sok véres csatát vívtak a második háborús évben is. Jelentősebb támadásokkal leginkább az antant próbálkozott, de ha arra kedvező lehetőségek adódtak, a németek sem mondtak le az offenzív hadmozdulatokról. A cél közös volt: megtalálni az állásháború „ellenszerét”. Éppen ezért új harceljárásokkal, fegyverekkel is próbálkoztak.
Joffre tábornok még 1914 végén előkészületeket tett arra, hogy egy nagyobb támadást intézzen a németek ellen. Január 4-étől Soissons-nál próbálkozott a francia hadsereg, de a németek kitartottak, sőt, kisebb ellentámadást is tudtak vezetni.
A német hadvezetés sejtette, hogy nem itt készül a nagy offenzíva, ezért nem dobott át más erőket ebbe a térségbe. Megérzésük igaznak bizonyult, a 4. francia hadsereg február 16-tól kezdődően Reims térségétől keletre, hosszas tüzérségi előkészítést követően kb. kétszeres túlerővel támadt a 3. német hadsereg vonalaira. A franciák nyertek egy kis területet – és elvesztettek 240 000 embert.
Egy március 10-én kelt német hadijelentés így ír:
„Az ellenség február 16-ika óta éjjel-nappal tartó szüntelen harcokban egymás után több mint hat teljes létszámú hadtestet és töméntelen saját és amerikai gyártmányú
nehéz tüzérségi lőszert – sokszor több mint százezer lövést adtak le 24 óra alatt – vitt harcba a két gyönge rajnai hadosztály által védett nyolc kilométernyi arcvonal ellen. A rajnaiak és
a gárdának és más kötelékeknek az ő támogatásukra odavont zászlóaljai hatszoros túlerő rohamában nemcsak rendíthetetlenül helytállottak, hanem elég gyakorta erőteljes ellentámadásokkal ezeket a
támadásokat meg is előzték.[...]
A Champagneban arcvonalunk szilárdabban áll, mint valaha.”
A champagnei téli csata. In A világháború képes krónikája, 55. füz. (1915. október 2. [!24.]), pp. 74–75.
Másnap a magyar sajtó is lelkendezve számolt be a szövetségesek sikeréről:
Annak érdekében, hogy tehermentesítsék a Champagne-ban támadó franciákat, a Sir John French vezette britek Artois-ban, Neuve-Chapelle térségében indítottak támadást. A tüzérségi előkészítés ezúttal szokatlanul hatásos volt, meglepte a németeket. Az áttörés megvalósult, de a döntő siker itt is elmaradt. Az offenzíva kudarca most inkább a korszerűtlen haditervben rejlett: a támadóknak időnkét várakozniuk kellett, míg a tüzésrség újabb csapást mér a feltételezett ellenséges csoportosításokra.
„[...] a második tüzérségi bombázás után a britek gyorsan megindultak, ki a nyílt terepre a tüzérség által lőtt zónán túl, és már győzelmet szimatoltak. A parancs azonban ekkor azt követelte tőlük, hogy másodszor is várakozzanak. A középen előretörő zászlóalj, a Lövészdandár 2. zászlóalja parancsnokának sikerült hátraküldenie egy jelentést, amelyben engedélyt kért a parancs figyelmen kívül hagyására és az előrenyomulás folytatására. Meglepő módon – telefonvonalak nem léteztek, s mindez a rádió előtti korszakban történt – üzenetét megkapták. Még meglepőbb módon előrejutott hozzá a dandárparancsnokság válasza, elég gyorsan ahhoz, hogy befolyásolja a helyzet akalulását – teljesen rossz irányba. Az engedélyt az azonnali előrenyomulásra megtagadták.”
Keegan : Az első világháború, p. 390.
A németek sikerrel akadályozták meg az áttörés kiterjesztését, de ez számukra is súlyos áldozatokat jelentett. Tipikusan a támadók vesztesége sokszorosan meghaladta a védőkét, de ebben az ütközetben csak kevéssel volt több brit áldozat, mint német.
Az április 22-én indult összecsapást a fentebb ismertetett gáztámadás vezette be. Ámbár a frontszakaszt a 2. brit hadsereg védte, a gáz francia gyarmati csapatokat ért, akik védőeszközzel nem rendelkeztek. Ilyen az erősítésül küldött kanadai alakulatoknak sem volt, de nedves rongyot tartva az arcuk elé mégis tudtak védekezni a vízben oldódó klór ellen. Két nap múlva, azaz 24-én, majd május 1-én újabb gáztámadásokkal próbálkoztak a németek, de a brit erők kitartottak. Az új fegyver miatt a védők vesztesége (60 000 fő) kétszerese volt a támadókénak, de a németek csak kis területet vettek birtokba.
Érdekességként álljon itt egy részlet a Délmagyarország elemzéséből:
„A németek ennél a döntő rohamnál, ugy hisszük még sok szó lesz erről a háború folyamán – pozíciókat teremtettek maguknak, a csatorna nyugati partján és ezzel olyan nevezetes haditényt értek el, melyet még a hires német támadás is csak hónapok után tudott elérni. Az yperni csata jelentőségét kiválóan illusztrálja a foglyok és a hadizsákmány nagysága.”
Délmagyarország, 1915. április 25., p. 1.
A beszámolóban egy árva szó nem szerepel az új fegyverről, még csak rejtett utalás sincs a harci gázokra...
Március végén a franciák és a britek megállapodtak, hogy még tavasszal közös, összehangolt támadást intéznek a németek ellen. Erre május 9-én került sor. A küzdelem hasonlóan alakult, mint az ezt megelőző próbálkozások. A franciák (Pétain tábornok irányításával) kisebb mélységben áttörtek, de ez nagy áldozatokba került. A németek másnapra megállították őket, és hosszas, véres csatározás vette kezdetét. A britek Haig tábornok vezette próbálkozása az elégtelen tüzérségi előkészítés miatt még hamarabb kifulladt. Joffre június 20-án leállította a hadműveletet.
Miután jeletősen megerősítették csapataikat, az antant őszre egy, még a korábbiaknál is nagyobb támadást irányzott elő. Ennek segítenie kellett a keleti fronton nehéz helyzetben lévő oroszokat is, illetve általa próbáltak politikai nyomást gyakorolni a balkáni államokra. A terv most az volt, hogy mind Champagne-ban (a franciák), mind Artois-ban (a franciák és a britek közösen) csapást mérnek Falkenhyan erőire. Ő viszont számított a támadásra, az eleve jól megválasztott német vonalakat megerősítették.
Az antant is jobban előkészítette a hadműveletet. Utakat építettek ki, melyen az utánpótlás gyorsabban célba ér. Változtattak a harceljáráson is: a tüzérséget előbbre tolták, és aktívan használták a repülőgépeket a hátsó állások és az ellenséges utánpótlási vonalak meggyengítésére.
A két frontszakaszon egyszerre, szeptember 25-én indultak meg, a főcsapásra Champagne-ban koncetrálták erőiket, ám ez a roham fulladt ki hamarabb.
„Szeptember 25-én délelőtt ¼ 11-kor soha nem látott tömegek rohantak a németekre, kiket előzőleg 2000 löveg hatalmas tüzérségi tüzével és gázzal igyekeztek megsemmisíteni. A németek csakhamar elvesztették előállásaikat. Ezeket tartalékaik sem tudták visszaszerezni. Már-már beállt a válság: úgylátszott, hogy az áttörés sikerül. [...] A franciák azonban oly sok embert vesztettek, hogy mikor kijutottak saját tüzérségük hatásköréből, tehát az már nem tudta támogatni őket, akadozni kezdtek. Ekkor csaptak le rájuk a német tartalékok.”
Aggházy – Stefán : A világháború, p. 146.
Artois-ban is csak néhány nappal tartott tovább a lendület, október közepén a támadást leállították. Ez most sem jelentett fegyvernyugvást, de 1915-ben nagyobb arányú hadműveletekre már nem került sor.
A nyugati front hadműveletei bebizonyították, hogy egy sikeres áttöréshez még a kétszeres túlerő is kevés. Nagyon fontos, hogy a gyalogság és a tüzérség jól tudjon együttműködni, és szükség lesz arra is, hogy az utóbbi fegyvernemet gépesítsék azért, hogy gyorsan tudja követni az előrenyomulást. A repülőgépek alakalmazása egyre fontosabb tényezővé vált, és már nemcsak felderítésre vetették be őket. A védelem szempontjából hangsúlyos, hogy az első vonal elvesztése még nem jelenti a támadók sikerét. A hatékonyan megerősített állások, a megfelelően alkalmazott gépfegyverek meg tudják állítani az előretörő ellenséget.
A németek – tehermentesítendő a Monarchiát a Kárpátokban vívott küzdelemben – a 8. hadsereg részeiből és újonnan felállított alakulatokból létrehozták a 10. hadsereget. Terveik szerint a 10. és a 8. hadsereg bekeríti a januárban a Mazuri-tavakig előrenyomult, és ott védelmi állásokat kiépített 10. orosz hadsereget. A hadműveletben az időpont megválasztása volt szokatlan: a legzordabb téli viszonyok között került rá sor.
A 8. hadsereg (Otto von Below) február 7-én, a 10. (Hermann von Eichhorn) másnap kezdte meg támadását. A tomboló hóviharban indított rohamok zökkenőkkel indultak, de később úgy tűnt, eredményre vezettek. Az orosz XXVI. tartalékos hadtest Augusztow körzetében nagyon nehéz helyzetbe került.
„Ennek a hadseregnek a túlnyomó nagy részét a németek a szó legteljesebb értelmében bezárták az augusztovi erdőbe. A hadseregnek több mint háromnegyedrésze elveszett. Részben szétszóródtak az erdőségekben, a legtöbbjük azonban a németek kezére jutott. Közben a nagy fagy megenyhült, váratlanul beállott az esős időszak, ami még jobban megnehezítette az oroszok menekülését az erdőségek mocsaras vidékéről... Olyan pusztulást jelentett az augusztovi erdő az oroszok számára, mint a háború első időszakában a Mazuri-tavak legendás vidéke...”
Tolnai : a világháború története, 5. köt., pp. 88–89.
Február 18-án a hivatalos német vezérkari jelentésben egyebek mellett ez jelent meg:
„A kelet-poroszországi határon vívott harcok hadizsákmánya szaporodott, az eddigi eredmény 64,000 fogoly, 71 ágyu, több mint száz géppuska, három kórházvonat, légi jármüvek, 150 téli lőszerkocsi, fényszórók és számtalan megrakott, fogatolt jármü. A számnak további emelkedése várható.”
Délmagyarország, 1915. február 19., p. 1.
A németek jelentős győzelmet arattak, ám sikerüket nem tudták kiteljesíteni. Délről az orosz 12. hadsereg ellentámadást intézett ellenük, ezért február 25-én rendezetten ugyan, de részben vissza kellett vonulniuk. Kelet-Poroszország fenyegetettsége megszűnt, de a nehéz helyzetben lévő Monarchián ez a győzelem nem segített. Igaz, az orosz 10. hadsereg súlyos veszteségei miatt az ellenfél kénytelen volt elhalasztani tavaszra tervezett nagy offenzíváját.
A mazuri téli csatát követően májusig nem történt jelentősebb esemény. A sajtó is – mai szemmel nézve – „furcsán ismerős” tudósításokat adott közre:
Májusban összehangolt német–osztrák-magyar támadás indult. A gorlicei áttörést és következményeit részletesebben a Monarchia szerepét ismertető másik fejezetben tárgyaljuk. A jelentős sikert a németek a front északi részén tovább tudták fokozni. Júliustól több támadást indítottak az arcvonal ezen területén is, de őszre a lendület megtört.
„Északon Hindenburg hadseregei hamarosan újra hozzáfogtak, hogy az oroszokat megtámadják. Augusztus 18-án a 10. német hadsereg rajtaütésszerűen elfoglalta Kownót, az orosz várak legerősebbikét. Ezzel az orosz erődítmények láncán oly rést ütöttek, amely miatt a többi, még álló vár sem volt tovább használható. Az itt beásott oroszok, kiknek az volt a feladata, hogy a délről visszavonuló testvéreik elé igyekvő németeket megállítsák, elfogadták a csatát. A németek rögtön bekerítésükre törekedtek. Az ebből szeptember 8-án kifejlődött wilnai csata folyamán a kifáradt németek mégsem tudták őket körülfogni és 16-án kifulladva kellett megállaniok. Október végén már mindkét fél beásta magát és ismét megkezdődött az állásharc.”
Aggházy – Stefán : A világháború, p. 166.
A keleti fronton a központi hatalmak 1915-ben jelentős területeket nyertek, de az orosz haderőt nem sikerült végzetesen meggyengíteniük.
A törökök – német vezetéssel – az év elején támadást intéztek a Szuezi-csatorna ellen. Egyik hadoszlopuk el is érte a csatorna partjait, néhány száz ember át is tudott kelni, ám a brit túlerő meghátrálásra kényszerítette őket. Egy török tiszt ezt jelentette a főhadiszállásnak:
„Más csapattestek parancsnokai, akik szintén át voltak, azt mesélték nekem, hogy ők sokkal sulyosabb veszteségeket szenvedtek, mint mi. Angol páncélvonatok tüzébe jutottak és bár csapataik szuronnyal támadták meg ezeket a páncélvonatokat, nagy veszteséggel mégis viszsza kellett iparkodniok kompjaikra.”
Délmagyarország, 1915. február 19., p. 2.
Áprilisban és májusban két további, még ennél is szerényebb eredménnyel bíró vállalkozásuk volt; a végső célt, a csatorna hajóforgalmának megakasztását nem tudták elérni.
A kaukázusi fronton a törökök januárban, az oroszok májusban indítottak egy-egy nagyobb támadást. A török próbálkozás teljes kudarccal végződött, az orosz offenzíva jócskán visszaszorította a török alakulatokat, de döntő összecsapásra nem került sor.
Mezopotámiában a brit erők folytatták előnyomulásukat, ám az utánpótlást szállító vonalaik így vészesen megnyúltak. Az egyébként is meggyengült antant-erőket december 7-én Kut-el-Amara-nál a török 6. hadsereg körülzárta. A védők – bízván a felmentésben – egyelőre nem adták meg magukat.
A fenti eseményeknél török szempontból is sokkal nagyobb jelentősségel bír az a hadművelet, mely a háború végső kimenetelét nem befolyásolta ugyan, ám megkerülhetetlen történése a Nagy Háborúnak.
A stratégiailag fontos tengerszoros birtokba vétele az oroszok hadi céljai között előkelő helyen szerepelt. A franciák jóval kevesebb késztetést éreztek arra, hogy a térségben harcoljanak, a britek pedig teljes érdektelenséget mutattak. Miután a nyugati fronton nem dőlt el a küzdelem, és a katonák mellett a politikusok szava is egyre hangosabbá vált, az antant álláspontja lassanként megváltozott. A tervet leginkább az admiralitás első lordja, Winston Churchill támogatta.
Churchill terve az volt, hogy a rendelkezésére álló hadihajókkal (az új Queen Elizabeth-en kívül régebbi egységekről volt szó) szétlövi a korszerűtlen török erődöket, majd szárazföldi csapataival folytatja a támadást. A hadművelet február 19-én kezdődött. Rövidesen kiderült, hogy a török ellenállás szívósabb a vártnál. Többszöri próbálkozást követően március 18-án indult meg a nagy flotta, hogy elsöpörje a védőket. Három vonalba fejlődve 12 brit és 4 francia hadihajó zúdította ágyútüzét a partokra, ahol a törökök helyzete gyorsan kritikussá vált. Ezt követően hirtelen fordult a hadiszerencse...
Elsőként a francia Bouvet csatahajó futott aknára; teljes legénységével együtt pusztult el. Sorra rongálódtak meg és váltak ki a harcból a hadihajók. A nap végére a brit Ocean és Irresistible csatahajók is a hullámsírba merültek. A török ütegek zöme átvészelte a támadást, de lőszerkészletük elfogyott.
„Rotterdam, március 20. Londonból jelentik: Az admirálitás hivatalosan tudatja, hogy az Irresistible és az Ocean nevü angol csatahajó, továbbá a francia csatahajó: Bauvet [sic!] a Dardanellákban aknára futott és elsülyedt. Az angol veszteség emberekben nem igen nagy, ellenben a Bouvet legénysége csaknem teljesen elpusztult.”
Délmagyarország, 1915. március 21., p. 2.
A britek elbizonytalanodtak, részben azért, mert túlbecsülték az ellenfél erejét. A német Liman von Sanders tábornok vezette védők létszáma 84 000 fő volt, fele annak, amit a brit Sir Ian Hamilton tábornok felderítői feltételeztek. A britek hadereje viszont nem volt elégséges ahhoz, hogy egy korlátozott partraszálláson túl is be lehessen vetni őket. A terep adottságai sem kedveztek a támadóknak. Ezek persze már csak utólagos okoskodások, az április 25-én megindult partraszálláskor ezeket a tényezőket nem ismerték, vagy nem törődtek velük.
A támadók két helyen szálltak partra: a félsziget déli csúcsán, és az ANZAC-öbölnek nevezett szakaszon (ANZAC = Australian and New Zealand Army Corps ; Ausztrál és Új-zélandi Hadtest). A védők mindössze a 9. hadosztály katonáira számíthattak, akik nem tudták megállítani az inváziót, ám hamarosan erősítést kaptak:
„Az ázsiai partszakaszon partraszálló ausztráliaiak ellen a 19. török hadosztály indult ellentámadásra. A hadosztály Musztafa Kemál alezredes vezetése alatt halálmegvetéssel rohanta meg az ausztráliai hadosztályt. Véres kézitusa indult meg, mely késő délutánig tartott. Az ausztráliaiak végül is 2000 emberüket elvesztve, a tengerpartra húzódtak vissza és ott beásták magukat.”
Aggházy – Stefán : A világháború, p. 178.
Május 4-re patthelyzet állt elő; a félsziget déli csúcsán 8-án ugyancsak kifulladt minden próbálkozás. Egész nyáron tartott a kegyetlen állásháború. Mindkét fél támadott, de csak embereik életét és a hadianyagot pazarolták. Eközben a haditengerészeti erők sem maradt tétlenek. A német U-21 tengeralattjáró május 25-én a Triumph, 27-én a Majestic brit hadihajót süllyesztette el. A két dátum közé esett Churchill menesztése... A brit tengeralattjárók viszont július végéig, amikor is a törökök védőhálót húztak ki ellenük, rendszeresen pusztították a Márvány- és Fekete-tengeren az ellenség hajóit.
Augusztus 7-én Hamilton a Szulva-öbölben újabb akcióval próbálta meg dűlőre vinni a dolgot, de a törökök ezt a támadást is megállították. Ezt követően a csalódott briteknek még azzal is szembe kellett nézniük, hogy az oroszoktól nem kaphatnak segítséget, és a Balkánon egyre kedvezőtlenebb szerb szövetségesük helyzete. Hosszas megfontolások után úgy döntöttek, kivonják csapataikat a térségből. A kiürítés december 28-tól január 18-ig tartott.
Ez a világháborús epizód az új-zélandi, de főként az ausztrál nemzeti történelemnek egy nagyon fontos mozzanatává vált. A sikertelen hadjárat azóta is szerzők sokaságát ihleti meg, köztük nemcsak történészeket, hanem költőket, szépírókat, filmeseket is.
Az 1914-ben még kitartó német gyarmatok közül Német Délnyugat-Afrika (ma: Namíbia) a Dél-afrikai Unióban kitört lázadás miatt időt nyert, de az 5000 fős német haderő esélytelen volt a többszörös brit túlerővel szemben. Július 9-én kapitulálniuk kellett. Kamerun védői elvesztették a tengerparti területeket, de egyes bennszülött törzsek által is támogatva egész évben kitartottak. Reguláris hadviselésről szó sem volt, az ellenséget portyákkal zavarták, zaklatták, de fokozatosan vissza kellett vonulniuk a belsőbb vidékekre. Német Kelet-Afrika (Tanganyika, ma: Tanzánia) 1915-ben két nagyobb ellenséges támadást is elhárított. Ez főként a zseniális német parancsnoknak, Lettow-Vorbeck alezredesnek (később tábornok) volt köszönhető. A háború kitörésekor a térségben állomásozó Königsberg könnyűcirkálót július 11-én elsüllyesztették ugyan, de fegyverzetének zömét kimentették. Lövegeit a későbbi harcokban sikerrel használták a szárazföldön.
1914-ben a britek három német kódkönyvet is megszereztek, ezáltal folyamatosan tudtak arról, merre és milyen céllal hajóznak a német hadi- és kereskedelmi hajók. A németek azt hitték, hogy ezeket az információkat kémek juttatják el az ellenséghez: a Dogger Bank-i övezetben tevékenykedő holland halászhajók brit szolgálatban álló személyzete. A németek ezért 1915. január 23-án a Hipper tengernagy parancsnoksága alatt álló csatacirkálóikat a térségbe küldték, ám 24-én hajnalban túlerővel találkoztak: Beatty tengernagy csatacirkálóival. A britek tüzelése meghátrálásra késztette a németeket. A brit Lion csatacirkáló komolyabb, a Tiger kisebb károkat szenvedett, a németek viszont rosszabbul jártak. A Blücher páncélos cirkáló felborult, majd rövidesen elsüllyedt. A Seydlitz csatacirkálót súlyos találat érte, lőszerraktárát el kellett árasztani, nehogy felrobbanjon.
„Kezdettől fogva erősen tüzeltek a Blücherre, amelynek gépei megrongálódtak s amely hajó ennélfogva visszamaradt, csakhamar oldalnak fordult, de azért szakadatlanul tovább tüzelt az ellenségre, míg végül egyedül maradt vissza. Ekkor egy könnyebb ellenséges jármű torpedólövedékkel adta meg neki a kegyelemdöfést: 12 óra 12 perckor nagy robbanás zöreje hallatszott, a Blücher csakhamar utána elmerült a hullámokba.”
A helgolandi tengeri ütközet*. In A világháború képes krónikája, 53. füz. (1915. október 10.), p. 305.
*A Dogger Bank-i csatáról van szó; a szakirodalomban [első] helgolandi csataként emlegetett összecsapás 1914. augusztus 18-án, a második helgolandi csata 1917. november 17-én volt.
A magyar sajtóhíradások a valósnál kedvezőbb színben tüntették fel a történteket, de ennek nemcsak propagandisztikus okai voltak: ebben az időben a megbízható hírek egy tengeri ütközetről ritkák voltak, és csak nagy késéssel futottak be.
„A német támadás oly borzasztó elánnal, bravurral ment végbe, hogy ezzel a kisebbség fölényben volt a tulerő fölött. A veszteség egyelőre mindkét oldalon egyforma. A németek elveszitették a Blücher páncélos cirkálót, amely a harc folyamán elsülyedt. A német torpedók viszont egy nagy angol csatacirkálót sülyesztettek el. Az angol hajók további veszteségeiről még nem érkeztek jelentések, de valószinünek látszik a megfutamodásból következtetve, hogy az angol hajók nem vitték el szárazon a bordáikat. A német hajók a Blüchert kivéve, sértetlenül tértek vissza a kikötőbe.”
Délmagyarország, 1915. január 26., p. 3.
A Seydlitz sérüléseinek kiértékelésénél a németek rájöttek, hogy mennyire veszélyes az a gyakorlat, ahogy hajóikon a lőszert tárolják és kezelik. Ennek következtében megtették azokat az ellenintézkedéseket, amiket a britek nem. Ezek jelentősége a következő évi jütlandi (skagerraki) csatában mutatkozott meg. Addig viszont a német Nyílt Tengeri Flotta komolyabb harci tevékenységben nem vett részt.
Mindkét fél hadvezetése tisztában volt azzal, hogy a németek és a britek (hadi)gazdasága erősen függ a tengerről érkező utánpótlástól. Az ellenfél megbénítása érdekében az antant tengeri blokádot vezetett be, a németek pedig fokozták tengeralattjáróik építését, és egyre többször vetették be azokat. Február elején pedig harcmodorukat is megváltoztatták.
„1915. február 4-én a német flotta vezérkari főnöke hadizónának deklarálta a Nagy-Britannia és Írország körüli vizeket – beleértve a Csatorna mindkét partját is –, ahol február 18-tól kezdve minden szövetséges kereskedelmi hajót megtámadnak. Felszólította a semlegeseket is, hogy hajóik ne tartózkodjanak ezeken a vizeken, mert nem tudnak különbséget tenni ellenséges és semleges hajók között, mivel az ellenséges hajók is gyakran semleges zászlót tűznek ki. A semlegesek hevesen tiltakoztak.”
Galántai : Az első világháború, p. 240.
A tengeralattjáró-háború fontos változást hozott: korábban a búvárhajók megállították célpontjukat, megvárták, míg a tengerészek csónakon elhagyják a hajót, majd ágyúlövésekkel vagy robbantással elsüllyesztették áldozatukat. Mostantól viszont sokszor figyelmeztetés nélkül támadtak, leginkább torpedókat használva. Ez nagyon kockázatos volt, és többször előfordult, hogy „téves” célokat támadtak meg. A legismertebb ilyen eset a brit személyszállító hajó, a Lusitania tragédiája volt. 1915. május 7-én egy német tengeralattjáró megtorpedózta.
„A háború egyik legizgalmasabb epizódja következett be. A legvéresebb és legborzalmasabb sport, amelyre Angliában és Amerikában bizonyára fogadásokat is kötöttek. –
Eljut-e a Lusitania Angliába, vagy sem? [...]
A hajó utasai bizonyára megkönnyebbültek, amikor végre meglátták az ir partokat. Délután fél három óra volt, veszedelemre valószinüleg senki sem gondolt. A Lusitania már Quuenstown [sic!] közelében járt,
az ir sziget délkeleti nagy kikötője mellett, Kinsale magasságában. Ekkor érte a halálos torpedó.”
Délmagyarország, 1915. május 9., p. 2.
„Az U–20 közelebb ment, és megkerülte a hajót, Schwieger* elfordította a periszkópot, és megállapította, hogy a dőlés miatt számos bal oldali csónakot nem lehetett leengedni. Megfigyelte, hogy torpedója kissé előrébb csapott be, mint ahogy először hitte, és ennek megfelelően a hajó becsült sebességét legfeljebb húsz csomóra módosította. Aztán átadta a periszkópot a révkalauznak, aki gyorsan belenézett, és így szólt: »Istenemre, ez a Lusitania.« Tizennyolc perccel a torpedó becsapódása után a Lusitania eltűnt a habokban. Schwieger elzárta a periszkópot, és a nyílt tenger felé indult.”
*Az U–20 kapitánya.
Simpson : A Lusitania elsüllyesztése, p. 190.
1201 ember, köztük 128 amerikai halt meg. Az eset komoly diplomáciai feszültséget keltett, de az Egyesült Államok nem ezért üzent hadat Németországnak 1917-ben.
Mivel augusztusban is volt egy eset, melynek amerikai áldozatai voltak, a konfliktus ismét feltámadt. Az USA közvetíteni próbált a felek között, a németek pedig kerülendő a konfrontációt, inkább a Földközi-tengeren vetették harcba U-hajóikat. Mindkét körzetben sok hajót küldtek hullámsírba, de a németek nem voltak képesek akkora veszteséget okozni, mely megrendítette volna Angliát vagy éppen Franciaországot. A Balti-tengeren Oroszország ellen alkalmazott blokádjuk sokkal hatásosabb volt, de annak eredményessége csak később mutatkozott meg.