Az a két évtized, amely a két világháború közé ékelődött, páratlan 
helyzetbe hozta művészetünket. Jó időre szünetelt a kapcsolat a nagyvilág 
művészetével. Hozzánk sem jutott el, hogyan 
alakul a nagyvilág festészete, és hazánk festői sem tudtak életjelt adni 
magukról. A teljes elszigeteltségnek 1925-ben lett vége, amikor magyar 
művészeti kiállítás nyílt Londonban, majd a nagy sikerre való tekintettel 
egy év múlva Brüsszelben rendeztek hasonló kiállítást.
A külföldi kapcsolatok beszűkülését nem annyira a művészek sínylették 
meg, sokkal inkább az egyre tájékozatlanabb közönség. A főbb 
stílustendenciák a klasszicizálás, a posztnagybányaiság és a 
konstruktív-expresszionisztikus törekvések voltak. A Tanácsköztársaság 
bukása után sok művész kényszerült elhagyni az országot. Uitz 
Béla Szovjetunióban telepedett meg; Pór 
Bertalan Szlovákiába, majd onnan Franciaországba került; Tihanyi 
Lajos Németországban és Párizsban folytatta pályáját.
1930 után a magyar fasizmus önálló arcot öltött, az államhatalomnak 
propaganda-művészetre volt szüksége. Hazánk gazdasági és poltitkai téren az 
olasz fasizmus felé orientálódott, ennek megfelelően a hivatalos 
művészetet is az olasz neoklasszicimus szellemében alakították ki. A 
fiatal művészeket Rómába küldték; ennek hatására Magyarországon a harmincas 
évek közepére kialakult a római iskola.
A római iskola nagy tehetsége volt Aba Novák 
Vilmos is. A harmincas évektől kezdve ez a stílus volt a hivatalos 
művészetpolitika kegyeltje. A kor haladó magyar művészetét azonban nem 
ők, hanem a kultuszkormányzat által inkább csak megtűrt irányok képviselték.
A századeleji művészeti irányok közül az alföldi 
iskola művészei tudták leginkább kialakult stílusukat folytatni. 
Műveik népi, paraszti ihletettsége megmaradt, sőt valóságlátásuk mélyült, 
komorodott. E stílus 
festő képviselői - még az előző korszak nagy alakja - Nagy István, 
valamint Koszta 
József és Tornyai 
János. A húszas években jelentkeztek 
Magyarországon a "naiv festők", a népművészet és a képzőművészet 
határmezsgyéjén álló festegető paraszt- és munkásemberek. Ilyen volt pl. 
Benedek Péter, Győri Elek, Gajdos János. De ebben az időszakban nem is 
elsősorban a festők emelték a magyar parszti élet valóságát, a magyar 
paraszti típust az esztétika szférájába, hanem egy szobrász: Medgyessy Ferenc. Kortársa volt Beck Ö. Fülöp, az ő szobrászata is a modern 
plasztikának az impresszionlaizmuson túli irányiaihoz kapcsolódott.
1919 után a Nyolcak művészei közül Berény Róbert művészetének alakulása a 
legjellemzőbb, mert némiképp a két világháború közötti egész magyar 
képzőművészet útját is jellmezte. Berényhez hasonló tettet hajtott 
végre a posztbányai iskola másik vezető egyenisége, Szőnyi István, valamint jelentős művészeti 
tevékenységgel büszkélkedhetett Bernáth 
Aurél, a posztbányai stílus isklateremtő mestere. E három művész 
piktúráját a magyar művészettörténet gyakran a Gresham-kör megnevezéssel szokta illetni. Ahogy az 
első 
világháború előtti magyar képzőművészetre a magyar avantgarde, a Nyolcak 
és az aktivizmus nyomta rá a bélyegét, a forradalom utáni helyzetben a 
posztbányai iskola intim lírája vált a korszak jellegét meghatározó 
tényezővé. Ebben az időszakban a humánum őrzése, a művészi alázat, a 
mérték ismerete volt a posztbányaiak legfontosabb erénye, és ebben 
rokonuk volt a legnagyobb magyar gobelinművész, Ferenczy Noémi.
Annak a szemlélődő lírai magatartásnak, amely a posztbányai művészet 
sajátja volt, a korabeli szobrászatban is megtalálható a párhuzama. Az 
akadémizmust elvető magyar szobrászok két utat jártak meg: a 
neoklasszicizmus és Maillol útját. Céljuk a görög szobrászati hagyomány 
újjáélesztése egyrészt a neoklasszicizmus révén, másrészt Maillol 
művészetét követve, a modern élet mélyén megbúvó antikvitást keresve. A 
posztbányai iskolával rokon szellemű szobrászok közül Pátzay Pál az első, míg Ferenczy Béni a második utat 
választotta.
A Nyolcak szétbomló táborából Berény a nagybányai látványfestés vizeire 
evezett, míg Czóbel Béla és Márffy Ödön az École de Paris nagy 
nemzetközi áramkörébe kapcsolódott. Nem szakadtak el a magyar festészet 
hagyományaitól sem, művészetük a párizsi iskola elveit a posztbányai 
stílussal elegyítette.
A XX. század jellegzetes képzőművészeti irányai közül a magyar 
képzőművészetben leginkább az expresszionizmus honosodott meg. Megfelelt 
ez a stílus a képzőművészet nemzeti karakterének; formanyelvén egyformán 
megfogalmazódhatott a válság élménye, az új utáni vágyakozás, vagy a 
társadalmi aktivitás tudatos vállalása. A már a háború előtti években 
művészi rangot szerzett Egry József stílusa nem 
sorolható teljesen az expresszionizmushoz, de egyéni formanyelvének egyik 
fontos összetevője volt. Az első világháború előtti szakaszban a Nyolcak 
kacsingattak leginkább az expresszionizmus felé. A húszas-harmincas 
években néhány volt Nyolcak-beli festő átmenetileg kapcsolódott is e 
stílushoz, a legerőteljesebben Kernstok 
Károly. Kernstok értéke 
elsősorban az, hogy ő indította el útjára a magyar expresszionizmus 
legnagyobb alakját, Derkovits Gyulát.
Derkovits stílusának nem volt közvetlen folytatója; követői között nem 
volt egy sem, aki festői tehetségben megközelítette volna. Legközelebb 
hozzá az ugyancsak proletár származású Dési Huber 
István 
művészete áll, nem annyira stílusában, mint inkább törekvésében.
Derkovits művészetéből a Szocialista Képzőművészek Csoportja alakított 
programot. A csoport a római iskola ellenpólusaként jött létre. A 
Szocialista Párt keretei között működött egy ideig, majd 1940 után 
Szocialista Képzőművészek Szervezte néven. Programművészetet akartak, 
mint a hivatalos művészet, csak azzal ellentétben az antifasizmus és a 
munkásmozgalom eszméit propagálták. A csoport fiatal művészekből 
verbuválódott, olyanokból, akik a modern művészet szellemében kezdték 
munkásságukat, legtöbbjük az exrpesszionizmus felé orientálódott. A 
csoport tagjai közé tartozott például Goldmann 
György festő, Mészáros 
László és Bokros 
Birman Dezső szobrászok.
Az 1930-as években jelentkezett hazánkban az avantgarde második hulláma 
a második generáció fiatal művészeivel. E fiatal, a posztbányaiak és a 
Gresham nemzedékét követő művészek igazodását két név fémjelzi: Barcsay Jenő és Vajda Lajos. Az első az expresszivitással 
telített magyar konstrukitvizmus, a másik a magyar szürrealizmus 
megtestesítője. Útjuk eltérő, egyéniségük is más, de mindkettőjük 
művészete csak Szentendrén formálódhatott meg. Művészetük a harmincas 
évek végén kialakuló szentendrei iskola két pólusát alkotja.
A szentendrei művésztelep megalakulásakor (1928) a nagybányai iskola 
örökét akarta folytatni. Később ettől a céltól eltértek, különböző 
stílusok honosodtak itt meg, és éltek egymás mellett. A különféle irányok 
képviselőit mégis összekötötte a közös élmény: Szentendre városa. A 
Szentendrén dolgozó avantgarde szellemű fiatalok közé tartozott Ámos Imre is. 
 Hazánkban a gazdasági nehézségek okozta változás jelei leginkább az 
építészet és az iparművészet területén mutatkoztak meg. 
Az iparművészetben, elsősorban a lakásberendező munkáján, úrrá lett a 
prózai józanság. Mindenben a prakitkumot keresték, minél több fény, minél 
kevesebb porfogó bútor, függöny, képkeret legyen a lakásban. Ez az 
újfajta lakberendezés, ugyanúgy mint a "skatulyaházak", nem tudtak 
divatossá válni, mindkettőt túlzásnak, szélsőségnek tekintették.
A művészeti technikák közül külön kiemelést érdemel a grafika, illetve 
ennek legnemesebb fajtája, a rézkarc, 
amely korszakunkban nevezetes 
színvonalra emelkedett. De fejlődött a fametszet 
és a linóleummetszet is. Az alkalmazott grafikának fontos fajtája a plakát, amelynek szerepe 
egyre nagyobb, ugyanez vonatkozik a díszítő- és reklámgrafikára is.
Rendkívül elterjedt a szobrászatban és a festészetben egyaránt a giccs. 
Olyannyira, hogy hadjáratot indítottak ellene. Ennek egyik momentuma az 
1935-ben megalakult Országos Irodalmi és Művészeti Tanács rendelete, 
amely csak azokat a kiállításokat részesíti támogatásban, amelyek anyagát 
a Tanács arra érdemesnek tartja.
A pangó művészeti piac fellendítésére sokféle kiállítási szervezet 
alakult a húszas évek elejétől a harmincas évek elejéig és csatlakozott a 
már meglévőkhöz. A két világháború között alakult pl. a Belvedere(1921), 
a Helikon(1921), a Tamás Galéria(1928), a Kovács Szalon(1931), a 
Szépművészeti Kiállítások(1931) stb. A kiállítási szervezetek 
legtöbbjének megvolt a maga különleges arculata. 1933-ban született meg 
az első "Nemzeti Képzőművészeti Kiállítás", amelyen az összes csoport 
részt vett, mindegyik a saját bíráló bizottságával. Ezután minden évben 
megrendezték ezt a kiállítást. Kuriózumént említhető meg az 1934-ben 
megnyílt "Őstehetségek kiállítása", ahol művészeti nevelést nem kapott 
parasztok munkáit gyűjtötték össze.
Ebben az időszakban megnőtt a művészeti egyesületek száma is. Ekkor 
alaklut a Szinyei Merse Pál 
Társaság(1920), a Képzőművészek Új 
Társasága(1924), a Független Művészek 
Társasága(1924), a Munkácsy Céh(1928), a Magyar Arcképfestők Társasága(1929),
a Magyar Rézkarcolók Egyesülete(1931), az Új Művészek Egyesülete(1932) 
stb. A 
két világháború között, 13 év alatt, 16 új művészegyesület alakult, a 
régiekkel együtt 26 társaság működött a művészet érdekében. Ugyanekkor a 
vidéki városokban is alakultak művészeti egyesületek: pl. Alföldi Művész 
(Békéscsaba, 1929), Művészeti Társaság (Hódmezővásárhely, 1926), 
Tiszántúli Szépmíves Céh (Debrecen, 1930), Képzőművészeti Társaság 
(Szeged), Balatoni Társaság stb. Az egyesületek egyik fontos célja, hogy 
egymás közelébe hozza a művészeket és a közönséget. Hasonló céllal és 
hatással működtek a vidéki művésztelepek. Korszakunkban a 
legjelentősebbek: nagybányai, szolnoki, kecskeméti, gödöllői és a 
szentendrei. Ezekhez az önálló művésztelepekhez csatlakoztak a 
Képzőművészeti Főiskla saját telepei Miskolcon és Kecskeméten.
A két világháború közötti korszakban a művészettörténetírásnak nem 
volt reprezentatív, központi folyóirata. A legrangosabb tudományos igényű 
tanulmányok Az Országos Magyar Szépművészeti Múzeum Évkönyvei [címlap]című 
kiadványsorozatban jelentek meg. 
1925-ben indult a korszak legjelentősebb művészeti folyóirata, a Magyar 
Művészet a Szinyei Merse Pál Társaság gondozásában. A legjelentősebb 
művészeti könyvsorozat az Ars Hungarica volt, mely a kortárs művészet 
legjavát mutatta be.
 
A köz- és magángyűjtemények a politikai, 
gazdasági és 
egyéb külső tényezők ellenére gyarapodni tudtak korszakunkban. 
 
Az 1871-ben alapított Képzőművészeti Főiskola a háború után nagyon 
siralmas állapotban volt, akadozott a művészképzés, betöltetlenek voltak 
a tanári katedrák. A grafiaki osztályon 1929 után évekig szünetelt a 
munka. A tanári kar bővítése 1938-ban indult meg. Szőnyi István és Aba 
Novák Vilmos kinevezésével valóban két kiváló művésztanárral 
frissítették fel a tanári gárdát.
Az Iparművészeti Iskola oktatásának nem akadt reformere, aki a korszerű 
műhelyiskola követelményeihez igazította volna az elhanyagolt 
iparművészeti nevelést. Az iskola a következő szakokkal működött: 
belsőépítészet, díszítőfestészet, díszítőszobrászat, grafika, kerámia, 
ötvösség, textilművesség. Az iparművészet és az iparművészeti oktatás 
felvirágoztatásához fűzött remény illúzió maradt, a próbálkozások nem 
jártak sikerrel.